Minmatar
Nyckelord
Utbrytarrepublik från Amarr. 7 klaner. Snabba oförfinade skepp med fokus på hit and run. Namn från nordisk mytologi.
Om Minmatar
Minmatar är den enskilt största folkgruppen i EVE Online. Republiken Minmatar inhyser dock bara en fjärdedel av denna folkgrupp. En tredjedel är förslavade av Amarr och en femtedel lever i Gallente federationen, Resten är fria män som reser runt på jakt efter jobb eller har övergått till att bli rymdpirater eller smugglare.
Minmatar är uppdelat i klaner och varje individ associerar sig själv med sin klan. Varje klan specialiserar sig normalt i en slags aktivitet. Tex jordbruk, industri, handel eller brott. Det finns sju huvudsakliga klaner:
- Sebiestor
- Brutor
- Krusual
- Vherokior
- Nefantar
- Thukker Tribe
- Starkmanir
Minmatar republiken utgörs i huvudsak av de fyra första. De övriga 3 har dock på sistone börjat återvända från New Edens alla hörn och kanter. Repbuliken styrs av ett brokigt parlament som representerar klanerna. Detta har ersatt de traditionella Åldringarna som brukade styra.
Förr i tiden så var det mycket krig mellan klanerna men Minmatar har sedermera lärt sig att samarbete är nyckeln till framgång och överlevnad. Minmatar var en gång ett imperium med överlägsen mekanisk teknologi men efter att ha förslavats av Amarr så rann det ut i sanden och de har ännu inte återhämtat sig efter att de bröt sig fria. Hemplaneten heter Matar och är en paradisk idyll som dock bär spår av misshandel.
Minmatar Ship Design
Minmatars skepp är väldigt oförfinade och grova. De ser mest ut som återvunnet skräp. De är dock överlag de snabbaste skeppen i EVE Online med fokus på hit and run krigsföring. De bär alla möjliga namn men vanligast är varelser från nordisk mytologi, rovdjur samt diverse vassa närstridsvapen och allmän förstörelse.
Styrkor: Extremt snabba. Bra slots och bonusar för elektronisk krigsföring. Flexibla projektiler och missiler.
Svagheter: Dålig rustning och kaross. Kräver hög färdighetsnivå.
Vanliga byggnadsmaterial:
- Fernite Carbide Composite armor plating
- Fission reactors
- Plasma thrusters
- Deflection shield emitters
- LADAR sensors
Minmatar Ships
Frigates
- Reaper (Rookie)
- Breacher (Tech 1)
- Burst (Tech 1)
- Probe (Tech 1)
- Rifter (Tech 1)
- Slasher (Tech 1)
- Vigil (Tech 1)
- Republic Fleet Firetail (Faction)
- Jaguar (Tech 2 Assault Ship)
- Wolf (Tech 2 Assault Ship)
- Cheetah (Tech 2 Covert Ops)
- Hound (Tech 2 Covert Ops)
- Hyena (Tech 2 Electronic Attacj Ship)
- Claw (Tech 2 Interceptor)
- Stiletto (Tech 2 Interceptor)
Destroyers
- Thrasher (Tech 1)
- Sabre (Tech 2 Interdictor)
Cruisers
- Scythe (Tech 1)
- Bellicose (Tech 1)
- Stabber (Tech 1)
- Rupture (Tech 1)
- Stabber Fleet Issue (Faction)
- Scythe Fleet Issue (Faction)
- Muninn (Tech 2 Heavy Assault Ship)
- Vagabond (Tech 2 Heavy Assault Ship)
- Broadsword (Tech 2 Heavy Interdictor)
- Scimitar (Tech 2 Logistics)
- Huginn (Tech 2 Recon Ship)
- Rapier (Tech 2 Recon Ship)
- Loki (Tech 3 Strategic Cruiser)
Battleships
- Maelstrom (Tech 1)
- Tempest (Tech 1)
- Typhoon (Tech 1
- Tempest Fleet Issue (Faction)
- Typhoon Fleet Issue (Faction)
- Panther (Tech 2 Black Ops)
- Vargur (Tech 2 Marauder)
Battlecruisers
- Cyclone (Tech 1)
- Hurricane (Tech 1)
- Claymore (Tech 2 Field Command Ship)
- Sleipnir (Tech 2 Fleet Command Ship)
Industrial Ships
- Hoarder (Tech 1)
- Mammoth (Tech 1)
- Wreathe (Tech 1)
- Mastodon (Tech 2 Transport)
- Prowler (Tech 2 Transport)
Capital Ships
- Nidhoggur (Tech 1 Carrier)
- Hel (Tech 1 Mothership / Supercarrier)
- Naglfar (Tech 1 Dreadnought)
- Fenrir (Tech 1 Freighter)
- Nomad (Tech 2 Jump Freighter)
- Ragnarok (Tech 1 Titan)